PRAKTISK INFORMASJON

Sikkerhet:
Når barna bringes og hentes er det foreldrenes ansvar. Barn og foreldre går ut porten sammen. Husk å lukke porten! Hvis barnet blir hentet av andre enn foreldrene, må barnehagen ha beskjed.

Bringing og henting:
Foreldrene må følge barna inn i barnehagen, hjelpe til med avkledning og legge nista i kurven i gangen.

Ved for tidlig levering eller sen henting:
Ved for tidlig levering eller for sen henting betales kr. 400,- per påbegynte halvtime.

Beskjeder:
Barnehagen skal ha beskjed hvis et barn er sykt eller skal ha fri en dag. Dette skal skje så tidlig som mulig, eller seinest kl 9.00 den dagen det gjelder. Dette fordi planlagte aktiviteter skjer fra dette tidspunktet.

Kjernetid:
For at alle barna skal få delta på dagens aktiviteter og at vi på turdager skal få litt ut av dagen, må barna være i barnehagen i denne såkalte kjernetida hver dag. Kjernetida er fra kl 9.00 til 14.00. Hvis barna kommer seinere eller blir henta tidligere skal barnehagen ha beskjed.

Månedsplan med følgebrev:
Er en praktisk informasjon som foreldre og foresatte får hjem i begynnelsen av hver måned. Det er en utdypning av handlingsplanen for året og gir foreldrene en sjanse til å følge med på hva som skjer hver dag.

Informasjon:
Det er viktig at dere leser informasjon som henger oppe på døra og foreldretavla i garderoben. Det utdeles også en del informasjon i hyllene til barna, som dere tar med hjem og leser. Div. svarlapper, evalueringsskjemaer etc. fylles ut og returneres så raskt som mulig, senest avtalt frist.

Dugnad:
Avvikles normalt to ganger per barnehageår. Det er foreldrenes ansvar å utføre oppgaver som trengs, i ledelse av styret og dugnadssjef.

Loddsalg og basar:
Er nødvendig for å dekke den budsjetterte egenandelen. Hver familie forplikter seg til å delta i/på dette. Basaren holdes på Lucia- festen, hvor barna har lagd julepynt og annet som foreldrene kan kjøpe.

Måltider:
De barna som skal spise frokost om morgenen må komme senest kl.8.10. frokosten ryddes bort kl 8.20. Kostpenger kommer i tilegg til ordinær foreldrebetaling.

Barna tar med niste til frokost, og får servert mat til lunsj og ettermiddagsmåltidet. Det er også mulig å kjøpe med middag hjem to dager i uka fra 1.februar.

Sykdom:
Barna må holdes hjemme ved smittsomme sykdommer, som for eksempel kikhoste, sterk forkjølelse, omgangssyke, dårlig allmentilstand eller lignende. Kan ikke barnet være ute sammen med de andre, er det for sykt til å være i barnehagen. Sykefravær skal meldes i fra. Har barnet behov for medisiner i barnehagen må dere ta kontakt med personalet om dette. Vi kontakter foreldre umiddelbart hvis barnet blir sykt i barnehagen. Viktig at vi får beskjed hvis dere bytter telefonnummer.

Taushetsplikt:
Alle som jobber i barnehagen er underlagt taushetsplikt (jfr. Forvaltningsloven §13-13f), og har derfor ikke anledning til å gi opplysninger om andres barn, foreldre og ansatte. Foreldre som er til stede under tilvenning har ikke juridisk taushetsplikt i forhold til det en ser, hører og opplever, men vi oppfordrer alle foreldre til en "moralsk taushetsplikt". Ikke snakk om andres barn i barnehagen!